Kopi durian: Polis sahkan ada dadah sintetik

GEORGETOWN, 20 Jamadilawal 1439H, Selasa – Polis mengesahkan terdapat dadah dalam ujian air kencing dan darah dua lelaki Nepal yang mengalami gejala letih dan lemah teruk selepas meminum kopi pracampuran perisa durian.

Ketua Polis Daerah Timur Laut, ACP Anuar Omar berkata, hasil ujian Jabatan Kimia hari ini mendapati darah dan air kencing dua pengawal keselamatan yang meminum kopi yang diperoleh secara percuma itu mengandungi dadah jenis sintetik.

“Kami sudah terima laporan daripada Jabatan Kimia lewat petang ini dan berdasarkan ujian yang dijalankan memang sah terdapat kandungan dadah sintetik yang jenisnya memang ada di pasaran namun jarang digunakan (penagih dadah).

“Dadah itu memang memberi kesan seperti mana yang dialami mereka yang minum kopi berkenaan iaitu antaranya tidak sedar diri dan letih serta lemah yang teruk. Polis juga masih menunggu laporan kimia mangsa yang lain dan dipercayai akan diketahui dalam masa terdekat,” katanya ketika dihubungi Bernama di sini, malam ini.

Isu kopi itu mula mendapat perhatian apabila tiga lelaki dan dua wanita mendapatkan rawatan di Hospital Pulau Pinang (HPP) setelah mengalami gejala letih dan lemah yang teruk selepas mendakwa meminum kopi berperisa durian yang diperoleh secara percuma daripada orang tidak dikenali.

Selepas itu, dua lagi lelaki dimasukkan ke HPP kerana mengalami gejala yang sama selepas minum kopi pracampuran putih yang dikeluarkan syarikat yang sama dengan kopi durian berkenaan. Ujian awal mendapati kedua-dua kopi itu dipercayai dicampur dengan dadah.

The post Kopi durian: Polis sahkan ada dadah sintetik appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian