Lebih 400 terbunuh angkara rejim Bashar

BEIRUT, 7 Jamadilakhir 1439H, Jumaat – Bedilan dan serangan berterusan yang dilancarkan rejim Bashar al-Assad dan sekutunya Russia menyebabkan lebih 400 penduduk di Timur Ghouta terbunuh sepanjang tempoh lima hari lalu.

Menurut Pemantau bagi Hak Asasi Manusia Syria, sekurang-kurangnya 403 orang terbunuh termasuk 150 kanak-kanak, dalam ‘serangan histeria’ sejak Ahad lalu.

Serangan itu juga menyebabkan 2,120 yang lain cedera.

Duta Keamanan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Staffan de Mistura dalam mesyuarat Majlis Keselamatan semalam, menegaskan konflik di wilayah itu mendesak kepada gencatan senjata.

“Krisis kemanusiaan di Timur Ghouta amat mengerikan dan kita memerlukan gencatan senjata bagi menghentikan pengeboman dasyat di Timur Ghouta dan seranga mortar di Damsyik,” katanya.

Mistura berkata, gencatan senjata itu perlu disusuli dengan akses kemanusiaan dan pemindahan keluar mangsa cedera dari Timur Ghouta.

Beliau berkata, kegagalan sebarang tindakan dilakukan akan menyebabkan krisis yang berlaku di Aleppo sebelum ini, bakal berulang ke atas Timur Ghouta.- Agensi

The post Lebih 400 terbunuh angkara rejim Bashar appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian