Malaysia harap Indonesia tidak henti hantar pembantu rumah

BAGAN DATUK, 1 Jamadilakhir 1439H, Sabtu – Malaysia berharap Indonesia tidak memberhentikan penghantaran pembantu rumah berikutan kes penderaan sehingga membawa maut yang berlaku di Bukit Mertajam, Pulau Pinang baru-baru ini kerana ia merupakan kes terpencil.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Zahid Hamidi berkata tindakan drastik negara jiran itu hanya akan merugikan kedua-dua negara.

Justeru, Zahid berkata beliau akan bertemu Menteri Tenaga Kerja Indonesia Muhammad Hanif Dhakiri untuk berunding semula dan mencari jalan penyelesaian terbaik berhubung masalah yang berlaku dalam tempoh terdekat.

“Kita melahirkan rasa terkilan jika benar pihak Indonesia, mengikut laporan media, akan menghentikan penghantaran pembantu rumah ke negara kita disebabkan kes terpencil yang berlaku berhubung penderaan terhadap pembantu rumah.

“Malah kita tahu bahawa kita mempunyai SOP (tatacara operasi standard) yang tertentu yang harus dipatuhi para majikan dan kerajaan Malaysia tidak akan pernah melindungi mana-mana majikan yang melakukan penderaan atau kezaliman,” katanya.

Zahid berkata demikian kepada pemberita selepas mengadakan tinjauan mesra di Dataran Bagan Datuk dan turut meninjau beberapa projek infrastruktur di sekitarnya.

Dalam laporan portal berita tempatan yang memetik portal berita Indonesia hari ini, Jakarta merancang untuk membekukan penghantaran pembantu rumah ke Malaysia susulan kematian Adelina Lisao, 26, yang dipercayai didera di rumah majikannya.

Zahid yang juga Ahli Parlimen Bagan Datuk berkata, atas dasar kemanusiaan, Malaysia tidak akan melindungi atau menyembunyi sebarang fakta yang berlaku dalam kejadian tersebut.

“Pendakwaan akan dilakukan dan pengadilan akan dibuat di Malaysia. Indonesia perlu yakin negara ini merupakan sebuah negara yang berbeza dengan negara-negara lain (berhubung kes penderaan dan kematian pembantu rumah),” katanya.

Dalam pada itu, Zahid menjelaskan dari segi kadar peratusan penderaan pembantu rumah di negara ini, ia yang terendah berbanding negara-negara lain.

“…ertinya kita mengambil kepedulian terhadap kebajikan pembantu rumah dari Indonesia di negara ini,” katanya.

Zahid memberi jaminan Kementerian Dalam Negeri dan Kementerian Sumber Manusia akan terus memantau jika terdapat aduan berkaitan penderaan pembantu rumah dI negara ini.

“Kita akan melihat semula perjanjian di antara majikan dan pekerja berkenaan, mana-mana peraturan yang masih mempunyai kelonggaran maka kita akan adakan kajian semula termasuk SOP keselamatan,” katanya.

Adelina yang mengalami kecederaan di kepala dan muka serta cedera di kedua-dua kaki meninggal dunia ketika menerima rawatan di Hospital Bukit Mertajam.

The post Malaysia harap Indonesia tidak henti hantar pembantu rumah appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian