TH kesan lebih 41,000 akaun pendeposit tidak aktif

BANGI, 19 Syaaban 1438H, Selasa – Lembaga Tabung Haji (TH) menggesa pendeposit supaya memastikan akaun sentiasa aktif dengan melakukan transaksi seperti pemindahan keluar masuk simpanan bagi melayakkan mereka menerima hibah.

TH dalam satu kenyataan berkata, pihaknya mengesan lebih 41,000 akaun pendeposit yang tidak aktif tanpa sebarang transaksi melebihi tempoh tujuh tahun.

Justeru kenyataan itu berkata, TH akan memindahkan akaun berkenaan ke kumpulan Akaun Tidak Aktif, mulai 3 Jun depan.

Katanya, pendeposit juga boleh mengaktifkan semula akaun dengan mengemas kini maklumat peribadi serta penamaan waris di cawangan TH berhampiran, Bank Islam dan Bank Rakyat.

“Bagi kes kehilangan buku akaun, pendeposit perlu hadir ke cawangan TH untuk membuat semakan dan penggantian buku akaun baharu,” katanya.

TH berkata, bagi akaun pendeposit yang meninggal dunia pula, waris boleh membuat permohonan tuntutan amaun dalam akaun dengan membawa dokumen berkaitan ke cawangannya.

“Pendeposit dinasihatkan untuk mengemas kini akaun bagi memudahkan urusan tawaran haji dan mengelak kes tidak terima surat akibat pertukaran alamat,” katanya.

The post TH kesan lebih 41,000 akaun pendeposit tidak aktif appeared first on Portal Islam dan Melayu.

Sumber

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dr Mat Rofa bodoh? Pensyarah dan pelajar universiti tempatan juga bodoh?

ASEAN tolak cadangan halalkan beberapa jenis dadah

Forum Maal Hijrah 1443H: Cabaran Menghadapi Norma Baharu: Masalah Kesihatan Mental, Peranan Agama Sebagai Penyelesaian